Θεσσαλονίκη 2019: "About endlessness" - Κριτική

Δημοσίευση: 4 Νοε. 2019, 02:49
Συντάκτης:

«Αντίκρισα έναν άνθρωπο που είχε χάσει τον δρόμο του, αντίκρισα έναν άνθρωπο που εκλιπαρούσε για τη ζωή του»: λόγια που θα μπορούσαν να φορεθούν σε οποιαδήποτε από τις μοναχικές καρδιές και χαμένες ψυχές που παρελαύνουν μπροστά μας, σαν εκθέματα σε μουσείο με ανθρώπινα παράδοξα. Μια πομπή από βινιέτες που τρεμοπαίζουν, σε καφέ, μπαρ, σταθμούς τρένων, διαμερίσματα και γραφεία, διάστικτες με χλωμές σημαδούρες που αποζητούν ένα βλέμμα παρηγοριάς και κατανόησης.

ΣΧΕΤΙΚΑΘεσσαλονίκη 2019 - "La belle epoque" - Κριτική

Mετά το υπέρτατο "Tραγούδια από τον 2ο όροφο", με το "About Endlessness", ο Ρόι Άντερσον μοιάζει να ολοκληρώνει μια άτυπη τριλογία που ξεκίνησε το 2007 με το "Εσείς, οι ζωντανοί" και συνέχισε το 2014 με το "Ένα περιστέρι έκατσε σε ένα κλαδί, συλλογιζόμενο την ύπαρξή του" και που μιλά, με τον δικό του μοναδικό τρόπο για την ανθρώπινη κοινωνιολογία. 

Ο μαγικός αυτός Σουηδός δημιουργός οφείλει να συνεχίσει όσο έχει ακόμη έμπνευση (και το κάνει αραιά ο άτιμος) να μας χαρίζει μικρά διαμαντάκια, όπως αυτό εδώ, μικρό μεν σε διάρκεια (76'), αλλά απόσταγμα μεγάλου σινεμά. 

Ο 73χρονος Άντερσον έχει ένα μοναδικό χάρισμα να οπτικοποιεί με ένα πλάνο δεκάδες συναισθήματα, σαν ένας τρισδιάστατος πίνακας ζωγραφικής, σαν ένα στατικό κάδρο που σφύζει από συμβολισμούς και που συντελεί σε μια σεναριακή εξέλιξη μοναδική, δίχως αρχή και τέλος, αλλά με μια σχεδόν εξωγήινη συνοχή και μια συνεκτική αφηγηματική κόλλα που συνδέει υπέροχα αλεπάλληλες σουρεαλιστικές στιγμές, φέτες της ανθρώπινης παραδοξότητας, με μια ποίηση που σε αφήνει άφωνο.

Μια διαβολικά πνευματώδης ανορθόδοξη κωμωδία, που διαρκεί λίγο, αλλά είναι ΤΟΣΟ περιεκτική και η οποία εξυψώνει το μονότονο και προσδίδει βάθος στο κενό, προσφέροντας ένα θλιμμένο αλλά τρυφερό αντίδοτο στην αποξένωση και τη σύγχυση. Οι απλοί καθημερινοί πρωταγωνιστές του, άλλοτε θριαμβεύουν, άλλοτε συρρικνώνουν την απελπισία τους, πάντα όμως με αυτό το σαρδόνιο μαύρο σκανδιναβικό χιούμορ του Άντερσον, σχεδόν σήμα - κατατεθέν της φιλμογραφίας του.

Κάποιοι θα τον βρείτε αιθεροβάμονα, κάποιοι ασυνάρτητο και κάποιοι εγωκεντρικά εγκεφαλικό. ΔΕΝ πειράζει. Το σινεμά του Ρόι Άντερσον ΔΕΝ είναι για όλους και ΔΕΝ είναι για χόρταση. 

7,5 / 10

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ