63ο ΦΚΘ: "Ashkal" - Κριτική

Δημοσίευση: 12 Νοε. 2022, 14:51
Συντάκτης:

Σύνοψη: Στους “Κήπους της Καρχηδόνας”, μια συνοικία της Τύνιδας που σχεδιάστηκε από το παλιότερο καθεστώς και η κατασκευή της οποίας σταμάτησε στις αρχές της Επανάστασης, δύο αστυνομικοί βρίσκουν ένα απανθρακωμένο πτώμα σε ένα από τα οικόπεδα. Καθώς οι εργασίες ξεκινούν από την αρχή, οι δυο τους αποφασίζουν να εξετάσουν αυτή τη μυστηριώδη υπόθεση. Όταν το γεγονός επαναλαμβάνεται, η έρευνα παίρνει μια μυστηριώδη τροπή. 

<a href="/festival-thessalonikis/63o-fkth-exi-tainies-toso-diaforetikes-metaxy-toys/67326">63ο ΦΚΘ: Έξι ταινίες τόσο διαφορετικές μεταξύ τους...</a>ΣΧΕΤΙΚΑ63ο ΦΚΘ: Έξι ταινίες τόσο διαφορετικές μεταξύ τους...

Άποψη: Μια ιστορία μυστηρίου δεξιοτεχνικά κεντημένη στον καμβά των ραγδαίων κοινωνικών και αρχιτεκτονικών αλλαγών που σαρώνουν την Τυνησία σήμερα, η δεύτερη ταινία του Youssef Chebbi είναι μια καταβύθιση στο χάος της νότιας ακτής της Μεσογείου. 

Η ταινία χτίζει υπομονετικά ένα μυστήριο χωρίς να έχει στην πραγματικότητα καμία πρόθεση να το λύσει. Αυτό συνδυάζεται με ένα οργισμένο και απελπισμένο πολιτικό μήνυμα για τη μετα-επαναστατική Τυνησία. Μετά τις δημόσιες διαδηλώσεις που οδήγησαν στην εκδίωξη του προέδρου Zine El Abidine Ben Ali, η κατασκευή κτιρίων σταμάτησε στην περιοχή, αφήνοντας μια τσιμεντένια ζούγκλα από ημιτελείς πολυκατοικίες. “Σιγά σιγά”, μας λέει το εναρκτήριο απόσπασμα, “οι οικοδομικές εργασίες ξεκίνησαν ξανά”.

Ο Chebbi ξεδιπλώνει εδώ το μεγάλο ταλέντο του στη δημιουργία εντυπωσιακών εικόνων, κυρίως μέσω της προνομιακής τοποθεσίας των “Κήπων της Καρχηδόνας”, καθώς και στον καινοτόμο τρόπο να αντιμετωπίζει το πολιτικό αδιέξοδο, που μοιάζει εμπνευσμένο από ταινίες θρίλερ και επιστημονικής φαντασίας. Μόνο που από τα πρώτα κιόλας λεπτά της ταινίας, τον βλέπουμε να καταφεύγει σε κλισέ σε σχέση με τους δύο χαρακτήρες, τους αστυνομικούς ερευνητές Fatma (Fatma Oussaifi) και Batal (Mohamed Houcine Grayaa).

Οι ήρωες κυνηγούν κάτι μεταφυσικό -έναν μυστηριώδη άντρα με κουκούλα που στέλνει ανώνυμα βίντεο με αυτοπυρπολήσεις σε διάφορους εργαζόμενους και μη επαρκώς αμειβόμενους ανθρώπους στην πόλη, στη συνέχεια τους συναντά στις εγκαταστάσεις του εργοταξίου, βάζοντάς τους φωτιά με το απλό άγγιγμα του δακτύλου του. Οι πρωταγωνιστές θυμίζουν στις εκφράσεις και στις αντιδράσεις τους περισσότερο τους ήρωες του X-Files, παρά ανθρώπους της πραγματικότητας μέσα στην οποία θεμελιώνεται η δική τους ιστορία. Ο Chebbi, επίσης, δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για τις λεπτομέρειες της ζωής της Fatma και του Batal, αν και οι ηθοποιοί κάνουν ό,τι μπορούν για να ζωντανέψουν τα backgrounds των ρόλων τους.

Από την άλλη η εντυπωσιακή κινηματογράφηση του Hazem Berrabah με τον ανατριχιαστικό φωτισμό των ημιτελών κατασκευών από σκυρόδεμα δίνει στην ταινία μια ιδιαίτερη αίσθηση τρόμου.

Συνολικά, η ατμόσφαιρα που σταδιακά δημιουργείται είναι ανησυχητική και “στοιχειωμένη” και απομακρύνεται βήμα-βήμα από την αστυνομική έρευνα σε κάτι πιο απροσδιόριστο. Πρόκειται για τρομοκρατία; Πρόκειται για πολιτική διαμαρτυρία; Δεν είναι εύκολο να πει κανείς και ίσως και ως θεατής κανείς δεν θα ήθελε να διαλύσει το μυστήριο με εκλογικευμένες απαντήσεις.

To 63o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης διεξάγεται 3-13 Νοεμβρίου 2022. Το MOVE IT βρίσκεται εκεί όπως κάθε χρόνο και σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν. 

Τα πάντα για το φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στην ξεχωριστή ενότητα του MOVE IT που ανανεώνεται συνεχώς. 

Ακολουθήστε το Move It στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα του σινεμά!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ