26ο ΦΝΘ: Σου προτείνουμε 5 ντοκιμαντέρ για να ανοίξεις τους ορίζοντές σου

Δημοσίευση: 27 Φεβ. 2024, 15:02
Συντάκτης:

Το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται 7-17 Μαρτίου 2024 και έχει ήδη ανκοινώσει μεγάλο μέρος του προγράμματός του, με τις φετινές τιανίες να πραγματεύονται ζητήματα που απασχολούν όλους μας και αφηγούνται ιστορίες γυναικείας χειραφέτησης και ενηλικίωσης, καταγράφουν την αντίσταση σε κάθε είδος διακρίσεων και προκατάληψης, συνθέτουν συναρπαστικά πορτρέτα ξεχωριστών ανθρώπων και ιχνηλατούν τη σχέση μας με το περιβάλλον.

<a href="/festival-thessalonikis/26o-festival-ntokimanter-thessalonikis-ayxisi-rekor-se-theates/69664">26o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αύξηση-ρεκόρ σε θεατές</a>ΣΧΕΤΙΚΑ26o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αύξηση-ρεκόρ σε θεατές

Εδώ μπορείτε να μάθετε τα πάντα για την φετινή διοργάνωση στο ειδικό μας section που ανανεώνεται καθημερινά. 

Το MOVE IT εξασφάλισε σε αποκλειστικότητα και σας αποκαλύπτει 5 τίτλους που αναμένεται να κλέψουν την παράσταση από το φετινό πρόγραμμα και να συζητηθούν. Αναλυτικά: 

Παραμορφωμένο είδωλο / Broken View

Χάνες Φερχαουστράετε

Βέλγιο, 2023, 75’

Open Horizons

Η αποικιοκρατική πληγή που άφησε στο Κονγκό η βελγική κυριαρχία του Λεοπόλδου και η ιεραποστολική δράση της Καθολικής Εκκλησίας μετασχηματίζονται σε ένα υποβλητικό φιλμικό δοκίμιο, για τη σχεδόν μεταφυσική δύναμη που κουβαλούν οι προ-κινηματογραφικές μηχανές αναπαραγωγής στατικής και κινούμενης εικόνας. Το στερεοσκόπιο, ο μαγικός φανός, τα σλάιντ, κάθε λογής φαντασμαγορίες της κινηματογραφικής προϊστορίας που έγιναν εργαλεία προπαγάνδας με σκοπό τον βίαιο εκπολιτισμό του αυτόχθονος πληθυσμού κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα (και αξιοποιήθηκαν από την Εκκλησία και το κράτος για την προώθηση της «ευγενούς» αποστολής των Βέλγων στο Κονγκό) αποκαθιστούν εδώ κάτι από την αμφίδρομα διαστρεβλωμένη μεγάλη εικόνα. Ένας χειρουργικής ακρίβειας στοχασμός για το πιο σκοτεινό σημείο επαφής του ιστορικού γεγονότος με το ιστορικό αφήγημα, μια καίρια υπενθύμιση για τη δύναμη και τη συχνά αθέατη βία της εικόνας και, κατ’ επέκταση, την ηθική διάσταση της κινηματογραφικής δημιουργίας.

Ονειροπόλοι / Dreamers

Στεφανί Μπαρμπέ, Λουκ Πέτερ

Ελβετία, Γερμανία, 2023, 83’

Διεθνής πρεμιέρα

Open Horizons

Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, στη «Γη των Γενναίων», οι μετανάστες χωρίς χαρτιά αποκαλούνται Ονειροπόλοι. Ένας από αυτούς είναι ο 39χρονος Κάρλος, ένας Μεξικανός που ζει στο Σικάγο εδώ και τρεις δεκαετίες. Έχοντας γίνει μάρτυρας της απέλασης του αδερφού του δι’ ασήμαντον αφορμή, προσπαθεί με νύχια και με δόντια να παραμείνει νομότυπος. Όμως νιώθει Αμερικανός, πληρώνει φόρους και όλη του η οικογένεια ζει εκεί, εγκλωβισμένη στην Πολιτεία του Ιλινόις – με εξαίρεση τα μέλη που γεννήθηκαν σε μια πατρίδα που εξακολουθεί να μην αποδέχεται τους γονείς τους. Ο ώριμος, συγκροτημένος και συγκρατημένος πάτερ φαμίλιας μοιάζει, παρά την πικρία του, να έχει συμφιλιωθεί με το καθαρτήριό του, δίχως να παραιτείται από το χτίσιμο μιας ζωής σε επισφαλή θεμέλια. Ένα συναρπαστικά κινηματογραφημένο, υποβλητικό πορτρέτο για τη συντριβή του ονείρου και την καθημερινή ακύρωση του ανήκειν, μια ελεγεία διακριτικά διανθισμένη από τους ήχους μιας ηλεκτρικής κιθάρας και τις νότες ελπίδας για το απροσδιόριστο αύριο.

Ένας βοσκός/ A Shepherd

Λουί Χανκέ

Γαλλία, 2024, 71’

Open Horizons

Διεθνής πρεμιέρα

Ο Φέλιξ, ένας νεαρός, μελαγχολικός και μυστικοπαθής βοσκός μένει μόνος και δουλεύει παρέα με τον πατέρα του για την εκτροφή του κοπαδιού της οικογένειας. Από το φθινόπωρο μέχρι την άνοιξη φροντίζει, ταΐζει και φυλάει τα ζωντανά, σε πυκνά δάση, γεμάτα βελανιδιές. Το καλοκαίρι διανύει με τα πόδια περισσότερα από διακόσια χιλιόμετρα, αφήνοντας τον πατέρα του να καθοδηγήσει το κοπάδι σε θερινούς βοσκοτόπους, στη κοιλάδα Ubaye, στις Άλπεις. Εκεί, ζει μακριά απ’ όλους και απ’ όλα για πολλούς μακρόσυρτους μήνες, σε έναν δυσπρόσιτο κόσμο όπου καραδοκεί ένα σχεδόν αόρατο πλάσμα: ο λύκος. Κόντρα στο ρεύμα της εποχής του, ο Φέλιξ έχει επιλέξει ένα επάγγελμα που τον απομονώνει και τον κρατά μακριά από τον κόσμο.

Εντός και εκτός έδρας / Home and away

Άρτο Χαλόνεν

Φινλανδία, 2023, 112’

Διεθνής πρεμιέρα, Open Horizons

Ένας από τους εμβληματικότερους και πιο παραγωγικούς Ευρωπαίους ντοκιμαντερίστες επιστρέφει με μια κατάθεση γι’ αυτό που αποκαλεί «Φινλανδικότητα στη δεκαετία του 2020» – μια τρυφερή αποτύπωση των διαφορετικών σχέσεων που αναπτύσσονται ανάμεσα σε πατέρες και γιους, όπως και μία απεικόνιση των αουτσάιντερ που καταφέρνουν να ριζώσουν στη φινλανδική κοινωνία, ακολουθώντας τα βήματα δύο σύγχρονων μύθων του μπάσκετ. Ο Σον Χαφ και ο Έρβιν Λάτιμερ ο νεότερος είναι τα παιδιά δύο Αφροαμερικανών καλαθοσφαιριστών –του Λίον Χαφ και του Έρβιν Λάτιμερ του πρεσβύτερου– οι οποίοι μετακόμισαν στη Φινλανδία τη δεκαετία του 1970. Παραλαμβάνοντας τη σκυτάλη από τους πατεράδες τους, κοινωνοί μιας κληρονομιάς επιμονής, φιλοδοξίας και αντίστασης στον ρατσισμό, οι γιοι έχουν πλέον εξελιχθεί σε Φινλανδούς κοινωνικούς και πολιτικούς παράγοντες που επηρεάζουν την κοινή γνώμη, διοχετεύοντας τις εμπειρίες των σιωπηρών προγόνων τους σε ενεργή δράση, με τις δύο γενιές να μάχονται μαζί για έναν κόσμο μεγαλύτερης ισότητας. Ένα ντοκιμαντέρ που καταφτάνει σε μια εποχή όπου η φινλανδική κυβέρνηση μπαίνει στο προσκήνιο για σκάνδαλα ρατσισμού, και μας υπενθυμίζει τη δύναμη του παραδείγματος προς μίμηση και της ταύτισης, καθώς και το δικαίωμα (του Εαυτού και του Άλλου) στη διαφορά.

Μια ασιατική ιστορία φαντασμάτων/ An Asian Ghost Story

Μπο Γουάνγκ

Ολλανδία-Χονγκ Κονγκ, 2023, 37’

Open Horizons

Όσο κι αν ακούγεται παράξενο, ένας από τους πιο σημαντικούς μοχλούς ανάπτυξης της ασιατικής οικονομίας στη μεταπολεμική εποχή ήταν οι περούκες. Στην ακμή της δεκαετίας του 1960, κατά τη διάρκεια της εκβιομηχάνισης του Χονγκ Κονγκ και της άνθησης των εξαγωγών, οι περούκες ήταν το τέταρτο στη σειρά των εξαγόμενων προϊόντων. Ανάμεσα στην Κίνα του Μάο (τη μεγαλύτερη πηγή εφοδιασμού προϊόντων για τα μαλλιά) και στην ακόρεστη αγορά του δυτικού κόσμου, το Χονγκ Κονγκ λειτουργούσε ως πύλη διακομιδής. Έτσι, σε κάθε περούκα ενδημεί ένα φάντασμα από το αυτοκρατορικό παρελθόν. Προσπερνώντας το εμπάργκο των Ηνωμένων Πολιτειών του 1965 στο εμπόριο τεχνητών μαλλιών, η ταινία ζωντανεύει τις ανατριχιαστικές αναμνήσεις του εκσυγχρονισμού της Ασίας στα τέλη του 20ού αιώνα.

Το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται 7-17 Μαρτίου 2024.

To ΜΟVE IT θα σας γράψει ανταποκρίσεις, όπως πάντα. 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

LATE NIGHT WITH THE DEVIL, από την Spentzos LATE NIGHT WITH THE DEVIL, από την Spentzos