Νύχτες Πρεμιέρας 2023: "Hoard" - Κριτική
Σύνοψη: Η 10χρονη Μαρία ζει με τη μαμά της στο Λονδίνο του 1984, σε ένα σπίτι γεμάτο σκουπίδια και αγάπη. Παρά την ψύχωση που ορίζει τη ζωή της, η Σύνθια είναι αφιερωμένη στην κόρη της, μαζεύοντας άχρηστα αντικείμενα για να της τα προσφέρει σε ένδειξη απόλυτης αφοσίωσης.
ΣΧΕΤΙΚΑΝύχτες Πρεμιέρας 2024: "Bird" - Κριτική
Μέχρι που μια μέρα η Μαρία ξεριζώνεται βίαια από το ονειρικό σκουπιδοφρούριο της παιδικής της ηλικίας, για να παραδοθεί στα χέρια μιας τρυφερής θετής μητέρας και μιας πιο φυσιολογικής ενηλικίωσης. Όταν όμως ένας παλιός γνώριμος εμφανίζεται από το παρελθόν, οι κρυφές πληγές έρχονται ξανά στην επιφάνεια.
Γνώμη: Η μητέρα της Μαρία πάσχα από θησαυρισμό, μία ψυχική διαταραχή που κάνει έναν άνθρωπο να βιώνει ακραία δυσφορία όταν πρέπει να αποχωριστεί ή να πετάξει κάτι. Η Μαρία καταλαβαίνει ότι η ζωή της είναι διαφορετική από αυτή των άλλων παιδιών, αντιδράει, αλλά πάντα επιστρέφει στην αγκαλιά της μαμάς της, η οποία είναι γεμάτη από πληθώρα αντικειμένων, τα οποία άλλοι θα πέταγαν αλλά εκείνη τα προσφέρει στην κόρη της ως δείγμα της μητρικής λατρείας της.
Και στο πρώτο μέρος του “Hoard”, του ντεμπούτου της αυτοδίδακτης Αγγλίδας σκηνοθέτιδας και σεναριογράφου Λούνα Καρμούν, παρακολουθούμε την ιδιότυπη και επισφαλή παιδική ηλικία της Μαρία, σε μία ατμόσφαιρα που θυμίζει αυτή ενός αλλόκοτου παραμυθιού. Από τις πρώτες κιόλας σκηνές, η σκηνοθετική σιγουριά και τόλμη της Καρμούν είναι κάτι παραπάνω από προφανής, καθώς σε βυθίζει στον κόσμο της Μαρία και της μητέρας, τις οποίες υποδύονται αντίστοιχα και με φοβερό μπρίο η μικρή Λίλη-Μπο Λιτς και η Χέιλι Σκουάιρς του “I, Daniel Blake” του Κεν Λόουτς.
Η Καρμούν πατάει με σιγουριά στα βήματα του Λόουτς και της Άντρεα Άρνολντ (“Fish Tank”, “Red Eye”), μπολιάζοντας όμως την κινηματογραφική παράδοση του αγγλικού κοινωνικού ρεαλισμού με ένα όραμα και μια θρασύτητα που είναι 100% δική της.
Κι αυτό φαίνεται ιδιαίτερα στο δεύτερο μισό της ταινίας, όταν η Μαρία που έχει εξελιχθεί σε μία σχεδόν τυπική 17χρονη, καθώς ζει σχεδόν μία δεκαετία με μία στοργική θετή μητέρα, έρχεται αντιμέτωπη με τα τραύματα του παρελθόντος, τα οποία έχει καταφέρει να καταχωνιάσει βαθιά μέσα της. Όμως, όσο κι αν προσπαθήσεις να απωθήσεις το παρελθόν, τόσο πιο βίαια θα έρθει αυτό να σε στοιχειώσει, φαίνεται να θέλει να πει η Καρμούν, καθώς στο δεύτερο μισό καταγράφει τη σταδιακή κατάρρευση του ψυχισμού της Μαρία και την ανορθόδοξη, σχεδόν πρωτόγονη έλξη που νιώθει για τον Μάικλ, έναν νεαρό που ζούσε παλιότερα με τη θετή μητέρα της κι έχει επιστρέψει για λίγες μέρες στο σπίτι.
Η πρωτοεμφανιζόμενη Σόρα Λάιτφουτ Λίον είναι απλά η αποκάλυψη της χρονιάς στον ρόλο της 17χρονης Μαρία. Αυτό που απαιτεί από αυτήν η Καρμούν μπορεί να τρόμαζε ακόμα και πιο έμπειρους ηθοποιούς, όμως η Λίον ερμηνεύει τη Μαρία με τέτοια αφοσίωση, φυσικότητα και σιγουριά που σου παίρνουν την ανάσα. Λιγότερο εντυπωσιακός, αλλά στιβαρός, στέκει δίπλα της ο Τζόζεφ Κουίν, ο Billy του “Stranger Things” στον πρώτο “σοβαρό” ρόλο τους. Η χημεία τους είναι μαγνητική και το παιχνίδι έλξης-απώθησης που παίζουν συνιστά ένα από τα πιο πρωτότυπα “love stories” που έχουμε δει τελευταία στην οθόνη.
Έτσι, παρά τις όποιες αδυναμίες του “Hoard”, όπως είναι η λίγο απότομη μετάβαση από το πρώτο στο δεύτερο μέρος, επικαλύπτονται από το πάθος που επιδεικνύει η Καρμούν σε συνδυασμό με τη δύναμη της φύσης που αποτελεί η ερμηνεία της Λίον. Το “Hoard” προβλέπεται να διχάσει, καθώς δεν αντιμετωπίζει τη φύση του τραύματος με τρόπο που έχουμε συνηθίσει, όμως το μόνο σίγουρο είναι ότι όποιος αφεθεί στο ταξίδι που επιχειρεί η Καρμούν δύσκολα θα το ξεχάσει.
To ΜΟVE IT καλύπτει τις Νύχτες Πρεμιέρας για 14η χρονιά και καταγράφει όλα όσα συμβαίνουν εδώ.
ΣΧΟΛΙΑ
Εμφάνιση σχολίων