Νύχτες 18: "The ghost of Peter Sellers" - Κριτική
Σύνοψη: Ο Πίτερ Μέντακ («Ruling Class», «The Changeling») ανακαλεί τα κωμικοτραγικά γυρίσματα της ταινίας του «Ghost in a Noonday Sun» και την επεισοδιακή συνεργασία του με τον Πίτερ Σέλερς.
ΣΧΕΤΙΚΑΝύχτες Πρεμιέρας 18: Οι καλύτερες φωτό
Άποψη: «Καταστροφή!»
«Εφιάλτης!»
«Παράνοια!»
Εάν υπήρχε drinking game, στο οποίο οι θεατές πίνουν μια γουλιά αλκοόλ κάθε φορά που ακούγεται μία από τις παραπάνω λέξεις στο «The Ghost of Peter Sellers», τότε όσοι παρακολούθησαν αυτό το ντοκιμαντέρ στις Νύχτες Πρεμιέρας θα έφευγαν ντίρλα από την αίθουσα.
Εναλλακτικός τίτλος του θα μπορούσε να είναι και το «χρονικό μιας προαναγγελθείσας καταστροφής», καθώς παρακολουθώντας την ιστορίας μιας ταινίας που δεν προβλήθηκε ποτέ, είναι φανερό από τα πρώτα λεπτά ότι όλα θα πάνε στραβά. Όταν όμως ο Πίτερ Σέλερς προσέγγισε τον Πίτερ Μέντακ, στο Λονδίνο του 1973, για να του ζητήσει να σκηνοθετήσει μια πειρατική κωμωδία, ο Μέντακ δεν μπορούσε καν να φανταστεί ότι αυτή η εμπειρία, καθώς και ο – επιεικώς - ιδιόρρυθμος πρωταγωνιστής του, θα τον στοίχειωναν για τα επόμενα 45 χρόνια της ζωής του.
Πώς θα μπορούσε όμως να αρνηθεί; Φανταστείτε να είστε ένας ανερχόμενος σκηνοθέτης και να σας δίνεται η ευκαιρία να γυρίσετε μια ταινία με έναν από τους κορυφαίους ηθοποιούς της εποχής, την κωμική διάνοια που άκουγε στο όνομα Πίτερ Σέλερς. Φυσικά, ο Σέλερς είχε τη φήμη του δύσκολου ηθοποιού στους κύκλους της βιομηχανίας, αλλά το πόσο δύσκολος ήταν στην πραγματικότητα δεν άργησε να φανεί.
Αρχικά, πρέπει να τονιστεί ότι το «Ghost in the Noonday Sun» ήταν ένα προσωπικό passion project του ίδιου του Σέλερς, κυρίως λόγω του ότι ήταν «μισογραμμένο» από τον έτερο κωμικό και πρώην συνεργάτη του, Σπάικ Μίλιγκαν. Ο Μέντακ εξαρχής είδε ότι είχε στα χέρια του ένα αδύναμο υλικό, αλλά μόλις το project πήρε χρηματοδότηση και πράσινο φως (κυρίως λόγω της εμπλοκής του Σέλερς και παρότι διαφαίνονταν τα προβλήματα που θα προέκυπταν), βρέθηκε στην Κυρήνεια της Κέρκυρας με ένα συνεργείο, ένα ξύλινο σκάφος που είχε μετατραπεί σε πειρατικό και έναν πρωταγωνιστή σε βαθιά κατάθλιψη μετά τον χωρισμό του από τη Λάιζα Μινέλι.
Ο οιωνός για το «ναυάγιο» που θα ακολουθούσε είναι η στιγμή που το πλοίο φτάνει στο λιμάνι της Κυρήνειας από τον Πειραιάς και σκάει στα βράχια, καθώς ο Έλληνας καπετάνιος ήταν πιωμένος. Από εκεί και πέρα, παρακολουθούμε μια αλληλουχία γεγονότων που οδηγεί την παραγωγή στα βράχια και τον Μέντακ στην ολοένα και κλιμακούμενη απόγνωση. Ως υπεύθυνος για όλα τα δεινά εμφανίζεται ο Σέλερς. Οι εικόνες από τα γυρίσματα, με τον ίδιο ντυμένο πειρατή - με μία από τις χειρότερες περούκες στην ιστορία του σινεμά και ένα διαρκώς σαλεμένο βλέμμα – σε συνδυασμό με την αφήγηση του Μέντακ και άλλων συντελεστών τις ταινίας για τις εξωφρενικές συμπεριφορές του, είναι ένας συναρπαστικός συνδυασμός και το ντοκιμαντέρ έχει ένα νεανικό νεύρο, το οποίο σε κρατάει από την αρχή μέχρι το τέλος.
Παρότι ο Σέλερς μονοπωλεί το ενδιαφέρον, το «The Ghost of Peter Sellers» δεν επικεντρώνεται μόνο στην προσωπικότητά του, καθώς ο Μέντακ το χρησιμοποιεί ως ένα όχημα για να αυτό-ψυχαναλυθεί, να αφήσει πίσω το φάντασμα αυτής της αποτυχημένης ταινίας και να συμφιλιωθεί με τον εκλιπόντα πλέον πρωταγωνιστή του. Λειτουργεί επίσης και ως απεικόνιση της σκηνοθετικής διαδικασίας, τον κόπο και τον πόνο που απαιτείται για να γίνει μια ταινία, ειδικά όταν οι συνθήκες είναι κάτι παραπάνω από μη ευνοϊκές.
Το αποτέλεσμα είναι ένα χορταστικό ντοκουμέντο μιας καταστροφής, ένα ταξίδι κάθαρσης για τον σκηνοθέτη του, ένα προσωπικό αντίο και μια αργοπορημένη συγχώρεση προς τον Σέλερς, τον άνθρωπο που παραλίγο να του καταστρέψει την καριέρα, αλλά που τον γοήτευσε όσο λίγοι, όπως ακριβώς καταφέρνει να γοητεύει μέχρι και σήμερα τους θεατές ενός ντοκιμαντέρ για τις χειρότερες πτυχές της προσωπικότητάς του.
Βαθμολογία: 7 / 10
ΣΧΟΛΙΑ
Εμφάνιση σχολίων