Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Δημοσίευση: 21 Οκτ. 2010, 22:19
Συντάκτης:

Τι θα δείτε

Η επίσημη έναρξη του 23ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου θα γίνει στις 21 Οκτωβρίου στον κινηματογράφο Απόλλων Cinemax Class, με τη βραβευμένη τουρκική ταινία «Μέλι» (φωτό) του Semih Kaplanoglu - Χρυσή Αρκτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου 2010, παρουσία του σκηνοθέτη. Με το Ειδικό Βραβείο του Πανοράματος θα τιμηθούν για τη συνεισφορά τους στην κινηματογραφική τέχνη, οι σκηνοθέτες Jerzy Skolimowski, Otar Iosseliani και o αείμνηστος Γιάννης Δαλιανίδης, ο ντοκιμαντερίστας και διευθυντής φωτογραφίας Νίκος Καβουκίδης, και οι ηθοποιοί Θανάσης Βέγγος και Ξένια Καλογεροπούλου.

 

 

 


Σε πρώτη προβολή

Παράλληλα, θα παρουσιαστούν σε avant-premiere ταινίες από διάφορα διεθνή φεστιβάλ, βραβευμένες και μη, αλλά και πρόσφατες παραγωγές, που ακόμη δεν έχουν βρει το δρόμο τους για τις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες. Μεταξύ άλλων, θα προβληθούν η νέα ταινία του Robert Rodriguez και Ethan Maniquis, Machette, η ιστορία που από εισαγωγικό τρέιλερ στο Planet Terror καταλήγει σε μεγάλου μήκους ταινία με τη συμμετοχή πολλών αστέρων, Somewhere της Sofia Coppola (Χρυσό Λιοντάρι στο φεστιβάλ Βενετίας), μια θαυμάσιας διάθεσης και ατμόσφαιρας ταινία, ισάξια του “Lost in Translation”, Fair Game, του Doug Liman, Certified Copy /Copie conforme του Abbas Kiarostami, μια οξυδερκής και δυνατή και δύναμη τη μοναξιά και την έλλειψη επικοινωνίας και Chantrapas του Otar Iosseliani (φωτό)– η οδύσσεια ενός Γεωργιανού σκηνοθέτη του κινηματογράφου που, έχοντας υποστεί λογοκρισία στην πατρίδα του, αναζητά την ελευθερία στη Γαλλία, για ν’ ανακαλύψει πως κι εκεί υπάρχει μια άλλου είδους λογοκρισία…


Σπαγγέτι Γουέστερν

Το φετινό πρόγραμμα του Πανοράματος περιλαμβάνει επίσης τα αφιερώματα: Spaghetti Western. Δίνοντας μεγάλη σημασία στην εικονογράφηση της βίας, το ιταλικό γουέστερν, γνωστό ως «σπαγγέτι», παραποίησε την εικόνα του μύθου που το πατροπαράδοτο αμερικανικό γουέστερν είχε δημιουργήσει και εν τέλει υπήρξε κάτι σαν κίβδηλη απάντησή του. Στις 10 χαρακτηριστικές ταινίες που θα προβληθούν στο φεστιβάλ, και σήμερα έχουν μετατραπεί σε ταινίες cult, συναντάμε και τις: Professional Gun (Il Mercenario – Σκιά Θανάτου) του Sergio Corbucci, Ιl Mio Nome e Nessuno (My Name is Nobody-φωτό) του Tonino Valerii, Da Uomo a Uomo (Death Rides a Horse - Ο Καβαλάρης του Θανάτου) – Giulio Petroni, Keoma του Enzo G. Castellari. professional gun il mercenario

 


Ελληνικός Κινηματογράφος της δεκαετίας του ’80.

Η δεκαετία του ’80 για τον ελληνικό κινηματογράφο είναι ίσως η κρισιμότερη στην ιστορία του, καθώς υπήρξε μία μεταβατική περίοδος με δημιουργικές και άλλες, ζυμώσεις. Οι έντεκα ταινίες του αφιερώματος αναδεικνύουν τις φωτεινές στιγμές εκείνης της εποχής. Είναι ταινίες με καλλιτεχνική πρόταση, οι οποίες προσπάθησαν να ξαναβάλουν τους θεατές στις αίθουσες και ορισμένες από αυτές το πέτυχαν. Σήμερα, σχεδόν είκοσι χρόνια μετά, ξαναπροβάλονται και επανασυστήνονται σε ένα νέο κοινό αποδεικνύοντας τη διαχρονικότητά τους. Στο πλαίσιο του αφιερώματος, θα προβληθούν οι ταινίες Οι δρόμοι της αγάπης είναι νυχτερινοί της Φρίντας Λιάππα, Ρεπό του Bασίλη Βαφέα, Μανία του Γιώργου Πανουσόπουλου, Άρπα Κόλλα του Νίκου Περάκη, Βαριετέ του Νίκου Παναγιωτόπουλου, Η τιμή της αγάπης της Τόνιας Μαρκετάκη, Τα παιδιά της Χελιδόνας του Κώστα Βρεττάκου, Πρωινή Περίπολος του Νίκου Νικολαΐδη, Καρκαλού του Σταύρου Τορνέ, Το δέντρο που πληγώναμε του Δήμου Αβδελιώδη και Γλυκιά πατρίδα του Μιχάλη Κακογιάννη.


Τριλογίες Μεγάλων Σκηνοθετών.

Η επική, αντιπολεμική τριλογία Human Condition του Masaki Kobayashi που στην πραγματικότητα αποτελεί μια ενιαία ταινία σε τρία μέρη, την έξοχη, λυρική τριλογία του Πολωνού σκηνοθέτη Andrzej Wajda (A Generation, Kanal, Ashes and Diamonds) και την αυτοβιογραφική, συγκλονιστική τριλογία του Bill Douglas (My Childhood, My Ain Folk, My Way Home), μέχρι το μυστηριώδες και σκοτεινό Red Riding, μια τηλεοπτική παραγωγή βασισμένη στα βιβλία του David Peace, τo υπερβίαιο κινηματογραφικό τρίπτυχο του A Better Tomorrow των John Woo και Hark Tsui, την ανατρεπτική σειρά ταινιών της δεκαετίας του ‘60: Deus e o Diabo na Terra do Sol, Terra em Transe και Antonio das Mortes του γεννήτορα του λατινοαμερικάνικου «cinema novo» Glauber Rocha. Τέλος δεν παραλείψαμε την δοσμένη με ποίηση και λυρισμό τριλογία του Αpu του Satyajit Ray (Pather Panchali, Aparajito, The World of Apu) που, με τον πιο άμεσο τρόπο, εισήγαγε τον κοινωνικό ρεαλισμό στον Ινδικό κινηματογράφο.


Αφιέρωμα στον Samuel Fuller.

Δημιουργός εξαιρετικά παραγωγικός αλλά παραγνωρισμένος, ο Fuller είναι το σημείο αναφοράς σκηνοθετών όπως ο Jim Jarmusch, ο Quentin Tarantino αλλά και ο Martin Scorsese. Το 23ο Πανόραμα τον τιμά με την προβολή πέντε από τις πρώτες ταινίες του, δίνοντας για πρώτη φορά την ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να έρθει σε επαφή με το σπουδαίο έργο του. Οι ταινίες του αφιερώματος είναι: I Shot Jesse James (1949), The Baron of Arizona (1950), The Steel Helmet (1951), δύο σε δικό του σενάριο, το Shockproof (1949, φωτό) και το Scandal Sheet (1952, βασισμένο στο μυθιστόρημα The Dark Page), καθώς και μια από τις τελευταίες –αν και άπαιχτες- ταινίες του, το White Dog (1982).

 


Μοναχικός Κλόουν.

Οι κινηματογραφικοί κλόουν που έχουμε αγαπήσει και που με τις ταινίες τους έχουμε μεγαλώσει και συνεχίζουμε να γελάμε, ήταν πάντα άρρηκτα συνδεδεμένοι με το χάος. Κάποιοι το προκαλούσαν, είτε συνειδητά (Αδελφοί Marx στο Monkey Business), είτε ασυνείδητα (Peter Sellers στο Party, Jacques Tati στο Mon Oncle). Άλλοι το εκμεταλλεύονταν (Charlie Chaplin στο The Great Dictator) ή το θεωρούσαν φυσικό προϊόν του περιβάλλοντός τους (Roberto Benigni στο Down by Law). Και φυσικά, κάποιοι διένυαν δεκάδες χιλιόμετρα σελιλόιντ προσπαθώντας να επιβιώσουν μέσα σε ένα απόλυτα χαοτικό σύμπαν (Buster Keaton στο The General, Harold Lloyd στο Grandma’s Boy). Ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μας κατέχει και ο Θανάσης Βέγγος (Θανάση Σφίξε και Άλλο το Ζωνάρι), εκφραστής του καθημερινού τρεξίματος και της αγωνίας του μέσου ανθρώπου, μέσα σε μια σκληρή κοινωνική πραγματικότητα. Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθεί και η βωβή ταινία του Buster Keaton, The General (φωτό), από τις πιο κλασσικές κωμωδίες και, όχι τυχαία, στις περισσότερες λίστες με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Η σπουδαία αυτή στιγμή του βωβού κινηματογράφου θα ζωντανέψει συνοδεία ζωντανής μουσικής, ειδικά γραμμένη για την εκδήλωση από τον γνωστό μουσικοσυνθέτη, Νίκο Πλάτανο.


Καθημερινός Φασισμός.

Ο φασισμός δεν γεννήθηκε στη Γερμανία του Χίτλερ, παρότι εκεί εκκολάφθηκε και άνθισε για να εξαπλωθεί παντού στην Ευρώπη και όχι μόνο. Ο φασισμός έχει βαθύτερες ρίζες: Ξεκινά από το σπίτι και την οικογένεια, υπάρχει και παραμονεύει στην καθημερινή μας ζωή. Την πλευρά του αυτή – μαζί με την άλλη, της πολιτικής ιδεολογίας – θέλει να τονίσει το αφιέρωμα αυτό. Ο φασισμός στο σχολείο (όπως τον βλέπουμε στη σουηδική «Μανία» του Alf Sjöberg, στο «Εάν…» του Lindsay Anderson και στη «Λευκή Κορδέλα» του Michael Haneke), ο φασισμός στη ζωή του ατόμου («Επώνυμο: Λακόμ, όνομα: Λισιέν» του Louis Malle), στην οικογένεια (στο «Ελ» του Luis Buñuel») και γενικότερα στην κοινωνία («Το καροτσάκι» του Marco Ferreri, «Ο κομφορμιστής» (φωτό) του Bernardo Bertolucci και «Το αυγό του φιδιού» του Ingmar Bergman) αλλά και ο φασισμός που αναπτύσσουν και προάγουν τα μέσα ενημέρωσης (όπως στο «Μια μορφή μέσα στο πλήθος» του Elia Kazan).


Ταινίες μικρού μήκους.

Το φετινό Πανόραμα εξασφάλισε την προβολή δεκατριών ταινιών μικρού μήκους, υποψηφίων φιναλίστ του 2009 για το βραβείο UIP της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου (European Film Academy), καθώς και δύο ακόμη μικρού μήκους ταινίες, τις Armandino e il Madre (φωτό - πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της ηθοποιού Valeria Golino), και Ευαγγελισμός του Τάσου Γουδέλη.

 

 

 

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Feelgood
23951
Feelgood
13609
Film Group
11150
Spentzos
4790
ΜΟΝΟΙ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ (DADDIO), από την Spentzos ΜΟΝΟΙ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ (DADDIO), από την Spentzos