Φεστιβαλ

Νύχτες 17: "Loveless" - Κριτική

Πανοραμα Ευρωπαικου Κινηματογραφου



Ο σκηνοθέτης του Leviathan, Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ, ντύνει με τον μανδύα του αστυνομικού θρίλερ τη νέα του ταινία Loveless (Χωρίς Αγάπη), μία ταινία που δεν είναι όμως τίποτα άλλο από ένας βαθύς πολιτικός στοχασμός στη Ρωσία του Πούτιν, όπου η απάθεια, η επιθυμία για υψηλό στάτους, πλούτο και σεξ, αλλά και ταυτόχρονα ο θρησκευτικός συντηρητισμός και ο κομφορμισμός διαχέονται από παντού.

Το δράμα περιτριγυρίζει τον Boris, έναν πωλητή σε μία εταιρεία, η οποία προσλαμβάνει μονάχα Χριστιανούς οικογενειάρχες και δεν επιτρέπει τα διαζύγια. Εκείνος όμως βρίσκεται στο κατώφλι του, έτοιμος να χωρίσει από τη Zhenia με την οποία πλέον συναντιούνται μονάχα για να κανονίσουν τις τελευταίες λεπτομέρειες και να δουν και με ποιον θα μείνει ο Alyosha, o 12χρονος γιος τους, τον οποίο κανένας από τους δύο δεν θέλει. Ήδη και οι δύο έχουν βρει νέους συντρόφους, με τον Boris να έχει μάλιστα αφήσει έγκυο τη νέα του κοπέλα και τη Zhenia να βγαίνει με έναν μεγαλύτερό της άντρα και αρκετά ευκατάστατο, στον οποίο μοιράζεται το ότι δεν ένιωσε ποτέ αγάπη για τον πρώην άνδρα της και τον παντρεύτηκε μονάχα επειδή έμεινε έγκυος μικρή και ήθελε με κάποιον τρόπο να ξεφύγει από το οικογενειακό της περιβάλλον. Πλέον, κάθε φορά που ο Boris και η Zhenia βρίσκονται, τσακώνονται αλλεπάλληλα σαν άλλοι ήρωες του "Σκηνές από έναν Γάμο" και σε έναν από αυτούς τους έντονους τσακωμούς, γίνεται μάρτυρας ο Alyosha, χωρίς εκείνοι να το καταλάβουν, αλλά με όλους εμάς να μην μπορούμε να ξεχάσουμε τη σπαρακτική σκηνή καθ’ όλη τη μετέπειτα ταινία.

Την επόμενη μέρα, όταν ο Alyosha φεύγει για το σχολείο, δεν επιστρέφει ποτέ, με τους γονείς του όμως να καταλαβαίνουν την απουσία του, μόλις δύο μέρες μετά, όντας απορροφημένοι στις ζωές τους. Η εξαφάνιση του Alyosha σηματοδοτεί μία μικρή ελπίδα για τους θεατές, πως η δυστοπική αίσθηση που κατακλύζει από την αρχή την ταινία θα αρχίσει να υποχωρεί. ‘Έρχεται το τέλος του κόσμου’, ενημερώνει η τηλεόραση όταν δεν μεταφέρει πλάνα από τον πόλεμο στην Ουκρανία, που παρακολουθούν οι θεατές παθητικά, όταν δεν βγάζουν selfie και δεν κοιτούν τα κινητά τους. Το πάλαι ποτέ ζευγάρι όμως δεν βρίσκει ποτέ παρηγοριά ο ένας στον άλλο. Ο σκηνοθέτης δεν μας κάνει τη χάρη. Οι καβγάδες συνεχίζουν κομψοτεχνικά και η αστυνομία αντανακλά μέσω της γραφειοκρατίας της τη γενικότερη απαθή κοινωνική στάση που επικρατεί. Οι Boris και Zhenia με τη βοήθεια μίας ανεξάρτητης ομάδας εθελοντών προσπαθούν να βρουν τον γιό τους, και ερωτήματα αιωρούνται για το εάν υπήρξε κάποια απαγωγή, εάν ο Alyosha το έσκασε, εάν η απουσία του είναι περισσότερο ένα βάρος ή μία ανακούφιση πίσω από τα δάκρυα και τις υστερίες.

Ο Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ δημιουργεί ένα μεγαλειώδες έπος, και δικαίως απέσπασε το βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών. Ο συμβολιστικός του τρόπος να ασκεί υποδόρια την κριτική του, με μία απαράμιλλη ωστόσο φυσικότητα, οδηγεί σε ένα σφίξιμο στο στομάχι, που ακολουθεί τους θεατές μέρες μετά την προβολή της. Ίσως μία από τις καλύτερες και πολιτικά πιο επίκαιρες ταινίες που προβλήθηκαν στις 23ες Νύχτες Πρεμιέρας.

8 / 10

Δημοσίευση: 30 Σεπτεμβρίου 2017, 18:35
Συντάκτης:

Filmschool.gr - Σεμινάρια Σκηνοθεσίας

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Το νέο spin-off ή πιο σωστά, μια ιστορία του...
5 λεπτά
Θα έχει την πλήρη επίβλεψη της σειράς, αλλά τελικά...
1ώρα
the defenders
Σύνοψη: Το The Defenders, το “τηλεοπτικό” στοίχημα της Marvel,...
2 ώρες

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
UIP
58070
Feelgood
16875
Tanweer
15000
Odeon
11036
Feelgood
8834